Vzdálená diagnostika

Bosch Remote Diagnostics Service (RDS)

O tomto tématu jste se mohli dozvědět více v jednom z našich podcastů, kde jsme si povídali se zástupci společnosti Bosch o nových možnostech na poli využívání originálních diagnostických zařízení. V tuto chvíli je již oficiálně spuštěná služba takzvané vzdálené diagnostiky, pro kterou není nutné absolvovat složité byrokratické a další úkony vedoucí k jejímu zprovoznění tak jako v případě standardní originální tovární on-line diagnostiky pro jednotlivé automobilky. Co to znamená, jak to probíhá, ale především kolik vše stojí? Podrobnosti vysvětlí v tomto článku Matej Potocký, školitel společnosti Bosch.

V uplynulých letech se na poli autoopravárenství stále více opakovalo slovní spojení originální diagnostický tester. U moderních vozidel je použití originálního testeru často vyžadováno pro spuštění funkce aktualizace softwaru, přizpůsobení řídicí jednotky, vyřešení ochrany komponent nebo inicializace různých emisních systémů.

Často se na naší hotline setkáváme i s případy, kdy technici v autoopravně nejsou schopni pomocí žádného diagnostického testeru (a většinou jich mají i několik) příslušnou funkci provést. Některé servisy v té chvíli volí návštěvu servisu autorizovaného, což často vede k nekonečným čekacím dobám. Jiné se na vlastní pěst operativně pouštějí do téma PassThru, což často vede k velké časové náročnosti s překvapením, že je nutno akceptovat různé „nediskriminační podmínky“, specifické pro konkrétní trh. Jako školitel tématu PassThru musím poznamenat, že v současné době jsou účastníci tohoto školení často překvapeni, co všechno musejí splnit.

Vzdálená diagnostika – k čemu slouží

Také proto jsme se rozhodli zúročit dosavadní zkušenosti a zavést na našem trhu službu vzdálené diagnostiky. Ta spočívá v možnosti provést potřebné diagnostické funkce, aniž by vozidlo muselo opustit bránu vašeho servisu, a rovněž bez nutnosti složitého objednávání a čekání na termíny v řádu dní až týdnů. Stejně tak se nevyžaduje nutnost porozumět pravidelné údržbě originálních diagnostických nástrojů nebo ji provádět. Navíc u nás máte v rámci služby k dispozici mnohem více továrních nástrojů, než byste sami byli schopni smysluplně udržovat a platit.

Prostřednictvím této služby lze požadovat veškeré úkony typické pro opravy vozidel, jako například vyřešení ochrany komponent, přehrání (aktualizace) řídicích jednotek, jejich kódování, různé adaptace, základní nastavení, kódování klíčů nebo kódování dodatečné montáže (třeba tažného zařízení). Odpadá tak nutnost objednávání termínů v jiném servisu, přejezdy zákazníkovým vozidlem nebo jeho odtah a v neposlední řadě nutnost zdlouhavého čekání, kdy vozidlo (často po dobu několika týdnů) zabírá místo na parkovišti.

V případě naší vzdálené diagnostiky se o funkce postará operátor společnosti Bosch, vy tak můžete během doby provádění diagnostických úkonů pracovat na jiném vozidle. V podstatě máte možnost si takříkajíc pronajmout dalšího zkušeného technika, kdy se vám to zrovna hodí nebo kdy je to nutné. Jak na to? Co pro to musíte udělat?

Vzdálená diagnostika – vybavení

Nejjednodušší je mít ESI[tronic] a diagnostické zařízení KTS, které je už teď vybaveno pro používaní této služby. Pokud zařízení KTS nemáte, neznamená to, že službu vzdálené diagnostiky nemůžete využít. K tomuto účelu jsme připravili zařízení RDS 500, které pro účely služby vzdálené diagnostiky zastupuje diagnostický modul KTS (obr. 1).

Zprovoznění služby

Varianta KTS 560, 590 nebo 350 vyžaduje připojení KTS k PC pomocí USB kabelu, diagnostiku během poskytování služby není možno používat pro jiné účely. Do PC je následně nutno připojit internet pomocí kabelu.

Varianta RDS 500 je zcela samostatné zařízení, do kterého přímo připojíte internetový kabel, a o zbytek se už postaráme my. Toto zařízení však nelze používat pro jiné účely, než je vzdálená diagnostika.

Některá ze zařízení pro funkci vzdálená diagnostika – RDS 500 (vlevo) a KTS 560 (vpravo).
Obr 1: Některá ze zařízení pro funkci vzdálená diagnostika – RDS 500 (vlevo) a KTS 560 (vpravo).
Podpůrný napájecí zdroj Bosch BAT 6120.
Obr 2: Podpůrný napájecí zdroj Bosch BAT 6120.

Bez ohledu na to, kterou variantu se rozhodnete využívat, je nutno zabezpečit:

  • Připojení KTS: Propojte modul KTS s PC pomocí kabelu (neplatí pro RDS 500).
  • – Připojení internetu: Připojte PC nebo modul RDS 500 k internetu kabelem (ne wi-fi), nevyužívejte bezdrátové připojení.
  • Podpůrný zdroj: Připojte k vozidlu podpůrný zdroj, např. BAT 6120 (obr. 2), pro zabezpečení stabilního napájení vozidla.
  • Komunikace: Buďte dostupní na telefonu nebo prostřednictvím chatovací funkce pro případ potřeby.
  • Rezervace termínu: Probíhá prostřednictvím webové stránky www.vzdalenadiagnostikabosch.cz, respektive www.vzdialenadiagnostikabosch.sk nebo taky www.bosch-remotediagnostics.com. Další z možností je proklik v menu ESI[tronic] (obr. 3).

Ti z vás, kdo používají zabezpečený přístup Bosch SDA (Secure Diagnostic Access) pro odemčení security gateway, se mohou přihlásit stejnými přihlašovacími údaji. Během prvního přihlášení (obr. 4) budete vyzváni k zadání fakturačních údajů. Ostatní se mohou rychle a jednoduše registrovat pouze několika málo kroky. Po prvním přihlášení dojde k ověření vaší registrace, což trvá přibližně dvě hodiny.

Obr 3: Přístup do služby z menu v ESI[tronic].
Obr 3: Přístup do služby z menu v ESI[tronic].
Obrazovka pro první přihlášení.
Obr 4: Obrazovka pro první přihlášení.

Pro nákup je možné v levé části přistoupit k volbě předplatného (obr. 5). Během nákupu (obr. 6) máte možnost ještě jednou ověřit (nebo upravit) fakturační údaje. Přestože jde o roční předplatné, existuje zde možnost rozložení na měsíční platby. Akceptováním obchodních podmínek se zavážete toto předplatné hradit ve sjednané výši až do doby jeho vypovězení. Díky tomu máte k dispozici všech 120 kreditů hned, přestože zvolíte například možnost měsíční platby. Samotná platba probíhá pomocí platební karty a neliší se od nákupu v libovolném internetovém obchodě.

Obr 5: Volba předplatného.
Obr 5: Volba předplatného.
Obr 6: V tomto kroku lze ještě upravit fakturační údaje.
Obr 6: V tomto kroku lze ještě upravit fakturační údaje.

Vzdálená diagnostika – realizace požadavku

Dále je možno přistoupit k objednání samotného termínu (obr. 7), který je obvykle k dispozici ještě tentýž nebo následující den. Zde máte možnost identifikovat vozidlo dle RZ, kde dojde k automatickému vyčtení VIN a identifikace z rejstříku vozidel nebo manuálně. V žádosti vyberte typ služby, kontaktní osobu a stručně popište svůj požadavek (obr. 8). V dalším okně si vyberte požadovaný čas, zobrazí se pouze dostupné termíny. Pokud si přejete být kontaktováni i dříve (než v domluvený čas) a pokud to okolnosti dovolí, zaškrtněte zde tuto možnost (obr. 9).

Obr 7: Žádost o službu.
Obr 7: Žádost o službu.
Obr 8: Okno pro zadání konkrétního požadavku.
Obr 8: Okno pro zadání konkrétního požadavku.
Volba pro možnost objednání mimo naplánovaný časový slot.
Obr 9: Volba pro možnost objednání mimo naplánovaný časový slot.

Před samotnou realizací v domluvený termín buďte připraveni minimálně 15 minut před domluveným časem. V ESI[tronic] zvolte „Zahájit vzdálenou relaci“ (obr.10) a vložte sem ID relace, které je shodné s číslem požadavku na webové stránce (obr. 11). Po spuštění relace ze strany operátora uvidíte obrazovku se zobrazením kvality spojení, přičemž na pravé straně běží chat s operátorem (obr. 12). Lze očekávat heslovité pokyny typu vypněte zapalování, vyměňte řídicí jednotku za novou, nastartujte motor a podobně.

Obr 10: Zahájení vzdálené relace.
Obr 10: Zahájení vzdálené relace.
Obr 11: Číslo požadavku na webové stránce (ID relace).
Obr 11: Číslo požadavku na webové stránce (ID relace).
Obr 12: Obrazovka relace včetně chatu s operátorem.

Komunikace s operátorem může probíhat hned několika způsoby:

  • chat v ESI[tronic];
  • chat v okně požadavku na webové stránce;
  • pomocí aplikace Workshop Assist (viz QR kód k instalaci, přihlášení stejné jako na web);
  • telefonicky.

U řešení RDS 500 je situace o něco jednodušší – stačí modul připojit k vozidlu a k internetu, zapnout zapalování a vyčkat na realizaci požadavku operátorem. Svoje diagnostické zařízení tak můžete využívat pro práci na dalších vozidlech. Spojení s operátorem probíhá rovněž všemi způsoby s výjimkou ESI[tronic], který není potřebný.

Vzdálená diagnostika – předplatné a kredity

Služba je realizována formou ročního předplatného (tab. 1), v jehož rámci máte k dispozici 120 kreditů, které lze využít dle vlastního uvážení. Po vyčerpání kreditů je možno si je dále jednotlivě přikupovat za zvýhodněnou cenu. Pokud kredity nakoupené v daném roce nevyčerpáte, automaticky se připočítají ke kreditům nabytým v následujícím roce. Platnost kreditů je vždy 36 měsíců od poslední platby. Pokud si nepřejete předplatné automaticky obnovovat, lze jej vypovědět dle aktuálně platných obchodních podmínek.

Tabulka 1: Ceník předplatného (bez DPH). Platnost kreditů je 36 měsíců.
Tabulka 1: Ceník předplatného (bez DPH). Platnost kreditů je 36 měsíců.

Jednotlivé služby jsou zpoplatněny příslušným počtem kreditů (tab. 2). Je samozřejmě možné, že nebudete vědět, kterou konkrétní službu zvolit. V takovém případě má operátor možnost příslušnou službu změnit a zrealizovat potřebné funkce v domluveném termínu tak, aby nebylo nutno rezervovat termín další. Může se stát, že zvolená aktualizace řídicí jednotky (15 kreditů) není k dispozici (software už aktuální je), v takovém případě neplatíte za aktualizaci, ale za diagnostiku (5 kreditů), protože došlo ke zjištění dalších informací důležitých pro opravu vozidla. Obdobným principem lze postupovat i naopak – rezervujete si termín pro diagnostiku (5 kreditů), během nějž se zjistí nutnost aktualizace ŘJ k vyřešení závad, operátor proto změní službu na aktualizaci ŘJ (15 kreditů).

Tabulka 2: Cena jednotlivých služeb ve formě kreditů.
Tabulka 2: Cena jednotlivých služeb ve formě kreditů.

Někdy to bez hotline nejde

V případě jakýchkoli servisních požadavků neváhejte kontaktovat hotline na čísle +420 255 706 289, kde je k dispozici každý všední den od 8.00 do 16.30. Doporučujeme rovněž sledovat ESI News ke každé aktualizaci ESI[tronic] 2.0.

Další informace

Pokud by vás zajímaly detaily z tohoto nebo i jiných témat, doporučujeme sledovat stránky školicího střediska společnosti Robert Bosch – https://www.skoleniaabosch.cz, kde najdete další informace o školeních EDC (vznětové systémy vstřikování) a Jet (zážehové systémy vstřikování), PassThru pro různé značky vozidel, ADAS (asistenční systémy řidiče ve vozidlech), kalibrace používaných snímačů a různá další technická školení.

ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.

Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT, vydání č. 11/2024.

Další články