Chlazení elektromobilů

S přechodem od spalovacích motorů k bateriovému pohonu se u současných vozidel stává chtě nechtě nejdůležitější provozní kapalinou ta dosud dosti opomíjená – chladicí. Zatímco u hybridních pohonů je stále ještě co mazat, u těch čistě bateriových už kromě převodovky pouze chladíme. Jak je to v současnosti s náplní chladicích okruhů bateriových vozidel, nám v tomto článku sdělí Jan Skolil, technický ředitel společnosti CLASSIC Oil. Ten má na stránkách časopisu AutoEXPERT pravidelný prostor pro články z oblasti provozních kapalin už desátým rokem.

Rovnou tři okruhy

Klasické zážehové a vznětové motory potřebují od nepaměti chladit. Ač jim k tomu samozřejmě slouží motorový olej, kvůli své nízké tepelné kapacitě a vodivosti, částečně i vyšší viskozitě a rychlejší degradaci na to sám nestačí. K tomu je potřeba vhodnější tekutina. V omezené míře vzduch, ve většině případů kapalina, vždy obsahující vodu, protože nad její teplosměnné vlastnosti prostě není. Dříve jsme si vystačili s jedním chladicím okruhem, u některých starších osobních vozidel až s objemem okolo 10 litrů. Pak přišlo období redukce množství náplně, avšak v nedávné době pro změnu začalo přibývat komponent, které je potřeba ve vozidle chladit.

Do toho v posledním desetiletí významně stoupla provozní teplota v chladiči, která může lokálně

Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.


Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele Logo

Koupit předplatné

Máte už předplatné? Přihlásit se.

Další články