20. 6. 2023
V EU se podíl elektromobilů na trhu zvýšil téměř o čtvrtinu počtu z minulého roku. Celý evropský trh s novými auty má však stále vleklé potíže, alespoň ve srovnání s obdobím před rokem 2019. Zatímco auta na elektřinu se stále více zabydlují v evropské flotile nových vozů, podíl dieselových vozidel nadále klesá a společně s auty na benzín klesl meziročně o tři procenta. Tím tvoří nová auta se spalovacími motory už jen těsnou většinu – necelých 52,9 %. Vyplývá to z aktuálních dat Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA).
„Oproti roku 2019 má evropský trh s novými vozy (pokud jej porovnáme s čísly z letošního dubna) stále asi 23% pokles prodeje,“ přibližuje Aleš Polák, generální ředitel společnosti Arval. „Od ledna do dubna 2023 vyrostl evropský trh s novými automobily o 17,8 % na 3,5 milionu registrovaných aut. Zatímco elektromobily a hybridní vozy jsou co do podílu na trhu na vzestupu, dieselová auta zažívají pozvolný pád. Pokud se všechno bude vyvíjet jako dosud, napřesrok tu mezi novými auty nebude většina těch se spalovacími motory, a to by se stalo poprvé v historii,“ doplňuje Aleš Polák. Na největších a nejdůležitějších evropských trzích vykazují velký růst Španělsko s registracemi o 33,7 % vyššími, následuje Itálie a Francie s 26,9, respektive 16,7 procent.
V dubnu 2023 tak zaznamenal evropský trh celkově významný meziroční nárůst registrací nových osobních vozidel, prodalo se více než 800 000 aut, tj. celkem o 17,2 % více než minulý rok. Tahouny jsou především hlavní evropské trhy, kterým se v poslední době dobře daří. Pomyslnému žebříčku vévodí Itálie s 29,2 % a Francie s 21,9% nárůstem.
Elektromobily a hybridy na vzestupu
„V dubnu se nárůst počtu registrací nových bateriových elektromobilů přiblížil 52 %, v absolutních číslech je to téměř sto tisíc nových aut. Trend neustále zrychluje, což je vidět i na podílu elektromobilů na trhu vůbec. Ten významně vzrostl z 9,1 % na 11,8 %, tedy skoro o tři procenta oproti dubnu 2022. Většina evropských národních trhů vykazuje nárůst v jednociferných, a dokonce i dvojciferných hodnotách procent, a to včetně těch největších – Francie a Německa. V obou případech jde o více než čtyřiatřicetiprocentní nárůst v první třetině tohoto roku, kdy do celoevropské flotily tak přibylo 415 579 elektromobilů,“ uvedl Aleš Polák.
Na klíčových evropských trzích se dlouhodobě daří hybridním vozům
„Také u nich sledujeme dvojciferné procentuální nárůsty a hybridní vozidla nyní představují skoro čtvrtinu evropského trhu s novými auty, jde celkově o 22,7% nárůst a skoro o 200 000 nových aut,“ říká generální ředitel společnosti Arval. Počet nově registrovaných plug-in hybridů ovšem meziměsíčně od března do dubna mírně poklesl – hlavně kvůli nižšímu zájmu na obřím německém trhu, který vykázal o 5,5 % nižší počet nových registrací.
Benzín drží, diesel vyklízí pozice
Trhu i přesto stále vévodí nová vozidla se spalovacími motory. Jejich podíl však trvale klesá a brzy se dostane pod polovinu, zatímco podíl elektromobilů na evropském trhu se dramaticky zvyšuje. Již nyní je na elektřinu více než každé desáté nově prodané auto v EU.Podíl aut na benzín činí 38,2 % a dieselových 14,7 % nově registrovaných aut, což u dieselů ve výsledku znamená pokles o 2,5 procentního bodu, ve srovnání s dubnem 2022. Počet nově registrovaných dieselů neklesá a je spíš stabilní, ale jejich podíl na trhu se stále snižuje.