Která brzdová kapalina je ta správná?

Ve spolupráci s techniky společnosti Brembo vám přinášíme krátké pojednání o brzdových kapalinách.

Správná funkce brzdového systému závisí nejen na údržbě jeho mechanických a hydraulických součástí, ale také na kvalitě brzdové kapaliny, která přeměňuje mechanické sešlápnutí pedálu na hydraulický tlak v brzdovém třmenu. Kromě této zásadní role má na starosti také udržování mazání brzdového systému a ochranu jeho součástí proti korozi.

Kdy?

Obvykle se doporučuje vyměnit brzdovou kapalinu podle konkrétních doporučení výrobce, která se mohou lišit v závislosti na typu použitého produktu. Degradace brzdové kapaliny je poměrně rychlá i za přítomnosti minimálního množství vody, a proto ji obecně doporučujeme vyměnit po uplynutí dvou až tří let.

Postupem času má brzdová kapalina tendenci absorbovat vnější vlhkost. To vede k postupnému zhoršování jejích původních vlastností, zejména bodu varu, který může být u tři roky staré brzdové kapaliny podstatně nižší než u zcela nové. To vede k méně rychlé reakci při brzdění a v některých případech nemá sešlápnutí brzdového pedálu žádný účinek: nazývá se to efekt vapor lock, kdy brzdová kapalina kvůli vysokým teplotám od brzdění začne vařit a vznikají v ní stlačitelné bublinky páry.

A co víc – brzdová kapalina by v ideálním případě měla být čirá a čistá. Tmavá a zakalená znamená, že se v ní nahromadily nečistoty a že je čas ji vyměnit.

Která?

Správnou brzdovou kapalinu pro vozidlo předepisuje výrobce. Obecně platí, že brzdové kapaliny DOT 4 a DOT 4 LV s nízkou viskozitou splňují technické požadavky 90 % automobilů provozovaných v Evropě a na celém světě.

Brzdová kapalina DOT 4 je vhodná pro použití na všech vozech, od nejstarších až po nejnovější modely, včetně těch vybavených protiblokovacím brzdovým systémem (ABS).

Pro vozy nejnovější generace, které kromě ABS disponují také systémy kontroly stability nebo trakce (ESP, ASR, TCS, EBD), doporučujeme ještě výkonnější kapalinu, zejména pokud jde o viskozitu při nízkých teplotách. V případě společnosti Brembo je to Brembo DOT 4 LV (low viscosity). V těchto elektronických systémech totiž kapalina proudí přes regulační mechanismy (obecně jde o ventily s velmi úzkými průchody) a je životně důležité, aby proudila hladce, zejména kvůli potřebě přesného a okamžitého přenosu tlaku.

Pro uživatele, kteří preferují sportovnější využití svého vozu a jeho brzd, doporučujeme jako alternativu k naší DOT 4 LV použít DOT 5.1, která však vzhledem ke svým vlastnostem vyžaduje ještě pečlivější údržbu než kapaliny DOT 4.

Jsou brzdové kapaliny zaměnitelné?

Brzdové systémy automobilů jsou navrženy pro použití specifického typu kapaliny. Vozidlo by tedy mělo používat tento konkrétní typ kapaliny po zbytek své životnosti, a to proto, že vnitřní součásti brzdového systému byly navrženy, vybrány a testovány tak, aby fungovaly s předepsanou kapalinou. Přestože jsou kapaliny DOT 3 a DOT 4 všechny na bázi glykolu, chemické složení každého typu kapaliny je jiné, takže bude mít na systém jiný účinek. Abyste měli jistotu, že brzdové systémy vozidel vašich zákazníků budou vždy fungovat tak, jak mají, používejte vždy brzdovou kapalinu doporučenou výrobcem. Pokud tak z jakéhokoliv důvodu nemůžete učinit, pak použijte brzdovou kapalinu s lepšími specifikacemi, než byla původně předepsaná. Lze tedy přejít například z DOT 3 na DOT 4 nebo z DOT 4 na DOT 4 LV.

ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.

Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT, vydání č. 7+8/2024.

Další články