Do zákulisí vývoje maziv a testování jejich kompatibility s jednotlivými typy chladiv vás v tomto článku zasvětí Liz Dixonová, technická ředitelka společnosti Shrieve Products International Ltd., a ředitel pro aplikované inženýrství téže společnosti Christopher Seeton.
Funkce maziva v AC systémech vozidel
Hlavní funkcí maziva klimatizační soustavy automobilu je náležité mazání všech pohyblivých částí kompresoru chladiva a pomocných ventilů. Dále pak mazivo pomáhá odvádět teplo, utěsňovat kompresní komory a ventily a také snižovat hlučnost.
Množství oleje v okruhu ovlivňují různé faktory, mezi něž patří typ kompresoru, konstrukce soustavy, provozní parametry a typ chladiva a oleje. K zajištění spolehlivé cirkulace oleje a jeho návratu z „chladných“ částí okruhu je třeba použít olej pro chladicí kompresory s uspokojivou mísitelností s příslušným chladivem.
Kompresor v závislosti na své konstrukci a provozních parametrech vyžaduje určitou optimální viskozitu oleje. Optimální provozní viskozita maziva závisí také na použitém chladivu (jeho rozpouštění vlivem teploty a tlaku). Je proto potřeba nalézt kompromis mezi minimální viskozitou, potřebnou pro spolehlivé mazání kompresoru, a tekutostí při nízkých teplotách, nutnou k zajištění dostatečné cirkulace oleje v soustavě.
Kromě toho musí mazivo vykazovat dobrou tepelnou, chemickou a hydrolytickou stabilitu při styku s chladivem, kovovými a elastomerovými součást
Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.
Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele
Máte už předplatné? Přihlásit se.