Služba Vzdálená podpora diagnostiky Bosch

Operátor na lince vzdálené diagnostiky Bosch
Bosh

Vážení čtenáři, v tomto rozhovoru, jehož tématem je připravovaná služba Vzdálená podpora diagnostiky Bosch, se dozvíte, co služba přináší, jak se k ní lze připojit a kolik vše stojí. Text byl redakčně upraven a zkrácen. Celý rozhovor si můžete poslechnout jako podcast ZDE.

Poslechněte si podcast k tomuto článku

Dovolte mi, abych přivítal naše hosty, jimiž jsou: vedoucí školicího střediska společnosti Bosch Pavel Bříza, technický školitel Matej Potocký a zástupce marketingu společnosti Bosch Jan Horák. Takže pánové, představte prosím tuto připravovanou službu.

  • Pavel Bříza: Vlastně vycházíme z toho, jaké jsou dnes nároky na nezávislou autoopravárenskou síť. Kvůli výbavě moderních vozidel některé servisy už nestačí nebo nejsou s vybavením a znalostmi, které mají, schopny provádět běžnou údržbu a opravy, popřípadě diagnostiku moderních vozidel. A pakliže ano, vyžaduje to od nich vysoké investice do diagnostiky, do softwaru, do přípravků a samozřejmě velké požadavky na kvalifikaci a udržení kompetencí mechaniků. Vlastně na základě těchto požadavků z trhu přicházíme s řešením a v rámci společnosti Bosch nabízíme službu Vzdálené podpory diagnostiky. Funguje to tak, že se zákazník připojí k vozidlu buď diagnostickým přístrojem KTS, nebo popřípadě zařízením RDS 500. Technik společnosti Bosch následně provádí diagnostiku, popřípadě přehrání softwaru. Tolik na úvod, s čím teď přicházíme na trh.

Služba je tedy určena pro mechaniky, kteří buď nechtějí, anebo už nemají kapacity na to, aby investovali do značkových diagnostik nebo museli získávat přístupy na značkové portály automobilek?

  • Pavel Bříza: Přesně jak říkáte, ale zároveň se vlastně mechanik v časech, kdy tuto odbornou práci přenechá nám, může v rámci servisu věnovat jiné činnosti, na kterou je on třeba specialista, takže v podstatě to je další benefit. My pak provádíme diagnostiku, popřípadě přehrání softwaru, což u některých vozidel může trvat v řádu hodin.

To znamená, že služba není koncipována tak, aby technik Bosch mechanika vzdáleně vedl, ale udělá to kompletně za něho.

  • Pavel Bříza: Přesně tak. My se připojíme a naše zařízení funguje jako virtuální prodlužovací kabel, přes který my s daným vozidlem komunikujeme.

Co musí dílna na svojí straně z hlediska hardwaru a softwaru mít?

  • Matej Potocký: V první řadě stabilní kvalitní připojení k internetu a samozřejmě kvalitní nabíječku neboli podpůrný zdroj, protože odběr může být i přes 90 A trvalého proudu. Dále některé zařízení řady KTS 560, 590 nebo 350. A chvilku času, být k dispozici na telefonu, protože občas bude nutné třeba vypnutí a zapnutí zapalování a tak podobně.

A jaké nástroje mají naopak technici Bosch na vaší straně? Čím vším disponujete?

  • Matej Potocký: Snažíme se jít cestou továrních diagnostik, protože to je ta největší jistota. Dále máme alternativní přístroje, ale z těch volně dostupných na trhu. Otázkou je, pokud by si někdo z našich zákazníků koupil přístroj na jedno auto, zda mu to dává smysl. A tím, že my službu poskytujeme komplexním způsobem, smysl to dává.

Jakého rozsahu projekt je? Není to asi záležitost jen České republiky, ale pravděpodobně evropská, nebo dokonce celosvětová?

  • Matej Potocký: V současné době je to celoevropská záležitost pod taktovkou společnosti Robert Bosch, její výhoda tkví v použití KTS. Pak samozřejmě pro ty, kteří nevlastní KTS nebo vlastnit nechtějí, protože mají konkurenční zařízení, je alternativa pořídit si nějaké samostatné zařízení, které nahrazuje komunikační adaptér.

Čímž se dostáváme k otázce, jak širokou modelovou řada vozidel a jak stará vozidla jste schopni obsáhnout.

  • Matej Potocký: Nejde to úplně exaktně určit.Zpravidla pokud se budeme bavit o řešení přes naši KTS, jde o komunikaci prostřednictvím sběrnice CAN bus.

Jak probíhají platby nebo jakým způsobem zákazník za službu platí? Jak si ji může objednat?

  • Matej Potocký: Všechno bude k dispozici na našem webu. Řešení je takové, že zákazník si nakupuje určitý objem kreditů. Cena jednoho kreditu se pohybuje od 6 do 8 eur, podle objemu. Služba samotná je zpoplatněna určitým počtem kreditů, od 5 do 15.

Máte už nějakou zkušenost z trhu, jak ji zákazníci vnímají?

  • Matej Potocký: Máme několik spolupracujících servisů z řad sítě Bosch Car Service, se kterými vše testujeme v pilotním programu. Oni si nemusejí nic kupovat, a nabíječku mají všichni. Pak jsme vše schopni zprovoznit řádově v minutách. Ohlasy jsou naprosto skvělé.

Kterých systémů ve vozidle se vzdálená podpora týká? Je to čistě jen motormanagement, nebo i ostatní?

  • Matej Potocký: Týká se to úplně všeho. V rozsahu standardní diagnostiky, která je od výrobce vozidla k dispozici. Dále třeba pomůžeme s přizpůsobením po výměně řídicích jednotek, s aktualizací softwaru i se spouštěním nějakých diagnostických rutin. Je totiž spousta diagnostik, které mají nějaké diagnostické rutiny, ale z nějakého důvodu nejdou provést.
  • V neposlední řadě může jít o asistované vyhledávání závad s ohledem na pokyny výrobce vozidla. Třeba když po nějaké opravě neukazuje paměť závad žádnou chybu, ale přesto na mpřístrojovém panelu pořád něco svítí a vy nevíte, jak se toho zbavit. To jen proto, že nemáte informaci o nutnosti provedení zkušební jízdy s určitým jízdním profilem. Ovšem když nemáte informace od výrobce, tak nevíte, s jakým profilem. I s tím umíme pomoct.

Chcete k tomu ještě někdo něco dodat?

  • Matej Potocký: Já bych snad jenom dodal k cenám, že třeba klasická diagnostika se pohybuje kolem pěti kreditů. Například aktualizace softwaru nebo výměna řídicích jednotek se pohybuje kolem 15 kreditů. Když si to porovnáte s tím, že byste s autem měl někam jet, objednávat se, čekat dva týdny až dva měsíce, než na vás dojde řada… Jedete tam a zase zpět, na cestě strávíte klidně čtyři hodiny. Pak vynásobeno vaší hodinovkou… Nakonec se najednou cena za naši službu jeví jako velice solidní.

Podle vaší zkušenosti jako školitele – jsou u nás v servisech lidé naklonění tomu, že radši zaplatí, než by ztráceli čas?

  • Matej Potocký: Lidi školíme už několik let. Během té doby došlo k tomu, že spousta z nich už na další rozvoj nemá kapacitu, ať už prostě nejsou kamarádi s nejnovější technikou, což není ostuda, protože jsou velmi zkušenými diagnostiky, anebo zkrátka a jednoduše na to nemají čas. Pokud jde o zpětnou vazbu ke zmíněným cenám, lidé říkají, že je to velice férová nabídka.
  • Pavel Bříza: Doplním Mateje ohledně výhodnosti pro autoservisy: další výhodou služby Vzdálené podpory diagnostiky je to, že pokud se nám nepodaří úkon, který si zákazník objedná, splnit, zákazník nic neplatí.
  • Jan Horák: Já bych ještě připojil informaci ohledně plateb. Kredity lze získat dvěma způsoby. Buď standardním předplatným, kdy zákazník zároveň získá zároveň určitý počet kreditů, které se mu pak za jednotlivé úkony odečítají. Nebo další variantou je platba za konkrétní úkon. V tom případě není nutné předplatné a zákazník platí jenom za konkrétní úkon. Samozřejmě druhá varianta vychází o maličko dráž než v předplatném.

Služba je určena pro osobní auta a dodávky, náklaďáky přijdou později?

  • Matej Potocký: Služba se týká vozidel kategorie M1 a N1. Pro nákladní auta taková možnost není, protože je nutno pořizovat pouze tovární diagnostiky. Používají se totiž jiné komunikační protokoly, takže to nelze jednoduše implementovat. Cenově bychom se bavili o něčem, co je téměř nezaplatitelné.

Suma sumárum na závěr: Kdo je typickým zákazníkem pro tuto službu?

  • Matej Potocký: Servis, který nedělá auta jedné značky, i když specializovat se, to je také rozumná cesta. V podstatě tedy každý, kdo opravuje moderní auta, to znamená ta od roku 2010 výš.

Děkujeme za váš čas a budeme rádi, když nám s nějakým časovým odstupem sdělíte nové informace o tom, jak je tato služba úspěšná.

Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT, vydání č. 11/2023.

Další články