Vážení čtenáři, v listopadovém vydání jsme představili novou službu společnosti Bosch – vzdálenou diagnostiku. Na základě vašich ohlasů je vidět, že vás toto téma hodně zajímá. Vypravili jsme se proto na okraj Prahy do autoservisu Autoelektrika a Autodiagnostika – Jan Sláma, kde jsme zjišťovali, jak vše reálně funguje při pomoci se závadou VW Touran. Více se dozvíte v tomto článku.
Dejme slovo Janu Slámovi, v jehož autoservisu se problematické vozidlo (po předchozí opravě jinde) objevilo: „Nejdříve je potřeba uvést, že zákazník koupil auto z druhé ruky, neznal proto jeho servisní historii. Dozvěděl se pouze informaci, že u auta byly prováděny nějaké opravy na motoru a zřejmě i úpravy softwaru.
Závada, se kterou ke mně přijel, se projevovala tak, že když po delší jízdě vypnul motor a po nějaké době jej opět nastartoval a rozjel se, auto se přepnulo do nouzového režimu. Někdy začalo navíc se závadou pípat a rozsvítila se kontrolka chyby motoru.“
Zjišťování závady
Zpočátku se mi neobjevovaly ani žádné chyby v paměti závad. Ty se zapisovaly později, až po nějaké době testování, kdy řídicí jednotka motoru hlásila problém s váhou vzduchu. Začal jsem tedy zjišťovat skutečné hodnoty turbodmychadla, a to přímo během zkušební jízdy. Požadované hodnoty se jevily jako správné (obr. 1). Souběžně s tím jsem podtlakovou sondou k osciloskopu ověřoval řízení turbodmychadla, zda nedochází ke změně podtlaku. Zároveň jsem při tlakové zkoušce zkontroloval, jestli nedochází k úniku tlaku v hadicích u turbodmychadla. Žádné mimořádné odchylky hodnot se nepotvrdily. Během těchto testů padlo podezření na upravený software v řídicí jednotce, případně na vadný ventil EGR.
Vzdálená diagnostika Bosch
Jako nejrychlejší se mi jevila kontrola softwaru, zda nebyl někým změněný, protože to by třeba mohl být ten problém. K tomu se jako nejrozumnější varianta jevilo použít vzdálenou diagnostiku Bosch, kterou jsem si nedávno předplatil. Výhodou bylo, že jsem mohl použít svoji KTS 560 (obr. 2). Pouze jsem ji propojil kabelem se svým počítačem. Zároveň jsem k vozidlu připojil podpůrný zdroj Bosch BAT 6120 (obr. 3), bez něhož bych se do žádné diagnostiky vůbec nepustil.
Připravil jsem si prostor s PC monitorem, kde nechyběl ani telefon (obr. 4). To kvůli tomu, abych nemusel čekat u PC na pokyny operátora společnosti Bosch a mohl se během toho věnovat opravě jiného vozidla. V případě potřeby (třeba požadavku na zapnutí klíčku) se to dozvím telefonicky. Nyní jsem si spustil stránky vzdálené podpory a zadal jsem číslo relace (obr. 5). To jsem předtím obdržel e-mailem ihned po zamluvení termínu a času (tzv. časového slotu), volný byl hned druhý den dopoledne. Při jeho objednávání jsem zadal všechny požadované identifikační údaje vozidla. Potom jsem vybral typ služby, uvedl sebe jako kontaktní osobu a stručně jsem popsal svůj požadavek.
Spojení navázáno, v levé části obrazovky vidím, že je internetové spojení v pořádku (zelené označení), a pod ním je napětí akumulátoru vozidla. V okně chatu na pravé straně si píšu s operátorem společnosti Bosch (obr. 6). Zadávám požadavek (modře podbarveno), za chvilku vidím odpověď, že software je v pořádku (obr. 7). Dále dostávám doporučení na kontrolu hodnot ventilu EGR spolu s konkrétními údaji (obr. 8). Nakonec proběhl ještě vzdálený diagnostický test hodnot snímače hmotnosti vzduchu spolu s finální radou pro opravu (obr. 9).
Hodnocení vzdálené pomoci
Služba byla pro mě v tomto případě určitě přínosem. Software bych totiž ověřoval velmi komplikovaně a za podstatně větší náklady i čas. Také vzdáleně proběhla diagnostika celého okruhu, ve kterém byla závada, konkrétně ventilu EGR. Během celého testování jsem opravoval jiné auto, takže jsem vlastně vydělával další peníze na druhé zakázce. Nakonec jsem dostal správné rady. Někdo by mohl namítat, že přece stačilo připojit KTS, vše změřit a vyměnit ventil EGR, že software nebylo nutno ověřovat. Jenže já jsem zvyklý dělat vše precizně a také vzhledem k nejisté informaci o úpravě softwaru jsem chtěl udělat jeho kontrolu. Jelikož nebyla známa ani servisní historie vozidla, nechtěl jsem nic podcenit. Nakonec jsem potřeboval vzdálenou diagnostiku také pořádně prakticky vyzkoušet, což se povedlo.
Z druhé strany
Během praktického testování služby vzdálené diagnostiky jsme měli možnost nahlédnout „pod pokličku“ a podívat se přímo na to, jak pomoc probíhá. Na následujících obrázcích si můžete činnost ze strany operátora společnosti Bosch prohlédnout. Zároveň je vidět, jaký rozsah informací je pro tuto „banální“ opravu potřeba.
ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.
Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT, vydání č. 12/2024.