Čím chladí Tesla?

bílá tesla

Čím je chladicí kapalina ve vozidlech Tesla tak výjimečná? Odborný pohled na tuto otázku přináší Ing. Jan Skolil, Ph.D., ze společnosti CLASSIC OIL, s.r.o., který je naším pravidelným přispěvatelem.

Pokud se na přístrojovém panelu vozidla Tesla zobrazí upozornění na nízkou hladinu chladicí kapaliny, máte si naplánovat návštěvu autoservisu prostřednictvím mobilní aplikace. Manuál totiž vyhrožuje, že jakmile svépomocí otevřete nádržku, okamžitě ztrácíte záruku.

Čtvrt litru média za sto pade

Doplnění 2,5 litru nemrznoucí kapaliny do chladiče vozidla Tesla vás v pražském servisu vyjde na 1 500 Kč. Je to hodně, nebo málo? Pro majitele tohoto výjimečného vozidla to asi moc nebude. Koneckonců podobné částky jsou dnes běžné i ve spoustě autorizovaných servisů jiných prémiových značek.

V naší společnosti, která zaměstnává skoro 50 lidí, máme pouze jedno elektrické vozidlo, které lze dobíjet ze sítě. Navíc jde o hybrid, který je vybaven i běžným zážehovým motorem. Nízkoemisní teslou k nám pravidelně dojíždí náš externí IT specialista. Což o to, pochlubit se a svézt se, to nabídne každému. Ale přemluvit ho, aby nás pustil ke chladicí kapalině, dalo hodně práce. O tom, že bychom jeho miláčkovi ještě „pustili žilou“, už nechtěl ani slyšet. Nakonec se díky zapůsobení autorky fotografií k tomuto článku podařilo získat necelých 100 ml tekutiny z chladiče (obr. 1), což nám umožnilo provést chemickou analýzu.

Obr 1: Odběr vzorku 100 ml tekutiny z chladiče.
Obr 1: Odběr vzorku 100 ml tekutiny z chladiče.
Přístup k víčku nádržky s chladicí kapalinou získáte teprve po sejmutí černého plastového krytu umístěného pod přední kapotou.
Obr 2: Přístup k víčku nádržky s chladicí kapalinou získáte teprve po sejmutí černého plastového krytu umístěného pod přední kapotou.

Na nic nesahat

Až následně jsme si uvědomili, že otevřením víčka doplňovací nádržky kapaliny jsme vlastně ohrozili záruku vozidla, pokud by došlo k poškození chlazení. Naštěstí ani tak moderní vozidlo, jako je tesla, ještě nedokáže rozpoznat a zaznamenat, že jste mu na víčko nádržky chladicí kapaliny sáhli. Navíc se k němu nedá jen tak dostat. Po otevření víka nad přední nápravou na vás vykoukne miniaturní zavazadlový prostor a úplně vpředu pouze otvor na doplnění kapaliny do ostřikovačů. Nikde není žádné doplňovací hrdlo nádržky chladicí nebo brzdové kapaliny. Tyto součásti jsou kompletně zakryté černým plastovým krytem, který však lze naštěstí sejmout přiměřenou silou – bez použití jakéhokoliv nástroje (obr. 2). V manuálu vozidla se uvádí, že nemrznoucí směs není zpravidla během životnosti vozu nutné vůbec vyměňovat. Ani v tom se tesla nijak neodlišuje od většiny současných moderních vozidel. Tak co tedy obsahuje chladicí okruh za zázračnou tekutinu?

Modrou G11, nebo růžovou G13?

Schéma chladicí soustavy vozidla Tesla Model 3, která obsahuje 14–18 litrů chladicí kapaliny.
Obr 3: Schéma chladicí soustavy vozidla Tesla Model 3, která obsahuje 14–18 litrů chladicí kapaliny.

Pokud využijete různé internetové konfigurátory k určení správné chladicí kapaliny pro Teslu Model 3, většina z nich vám doporučí růžovou G13, menšina modrou G11. Překvapivě má pravdu ta druhá varianta. Ano, jako prvonáplň všech vozidel Tesla Model 3 a Model Y je používána chladicí kapalina z počátku 90. let minulého století – G48, koncernem Volkswagen nazývaná G11. V manuálu Tesly pro Evropu se hovoří přímo o G48 (ta je v evropském pojetí modrozelená), pro ostatní kontinenty pouze o mixu 50/50 % etylenglykolu a vody s inhibitory koroze neobsahujícími toxické dusitany ani eutrofizující fosforečnany. Nikde se v příručce neřeší zbarvení. Námi testovaná tesla byla vyrobena v Šanghaji a obsahovala, jak už bylo napsáno, modrou chladicí kapalinu, kterou rozhodně nesmíte zaměňovat s modrou nebo zelenou náplní některých japonských a většiny korejských vozidel mj. Kia nebo Hyundai (viz AutoEXPERT č. 7+8/2020), která nesmí obsahovat silikáty, ale naopak musí mít fosfáty. Mimochodem víte, jaký je objem chladicího okruhu vozidla Tesla? Neuvěřitelných 14–18 litrů podle typu (obr. 3). Kam se něj ni hrabou škodovky z 80. let se svými 10–12 litry. Pro pořádek je ještě nutné zmínit, že Tesla Model 3 vyráběná v závodě Gigafactory Texas se od konce roku 2024 plní oranžovou chladicí kapalinou označovanou jako HTF-LS (zkratka znamená heat transfer fluid – low silicate). Její mísení s modrozelenou G48 není dovoleno.

Tabulka 1: Přehled vybraných požadavků na chladicí kapaliny.

Barev je prostě málo

Je třeba pochopit, že obarvit lze dnes téměř cokoliv čímkoliv. Pokud ale diskutujeme o odstínech barviv, která dokážou odolat teplotním i chemickým podmínkám v chladicím okruhu vozidla, výběr je velmi omezený. V zásadě máte jen několik možností: modrou, zelenou, jejich kombinaci, růžovou a žlutou (kterou si donedávna „zabíral“ Renault). A tím to prakticky končí (dobře, ještě Ford, případně Opel, používající oranžovou). Bezbarvou kapalinu kvůli záměně s vodou – a možnosti otravy po požití – z ní nikdo dělat nebude a černý nebo hnědý odstín chladicí kapaliny by spíše implikoval nějaký problém s chlazením než výlučnost chemického složení.

U elektrických vozidel (BEV) bych osobně očekával médium s nízkou elektrickou vodivostí, ale zde tomu tak není. Že jde o „obyčejnou“ G11, je překvapivé i v tom ohledu, že se tato kapalina dle chemické analýzy musí vyrovnávat s tavnými lepidly moderně vyráběných chladičů. To totiž dokládá přítomnost hliníku a fluoridů v testované prvonáplni. Nic, co byste v nově naplněné chladicí kapalině rozhodně chtěli. Něco, kvůli čemu VW zavedl zcela nový typ nemrznoucí směsi G12evo, protože původní G12++ a G13 zanášely vodní čerpadla (viz AutoEXPERT 7+8/2021).

Doba nízkovodivého chlazení ještě nenastala

Nejmodernější elektrická vozidla naznačují, že kvůli vysokým dobíjecím proudům bude v budoucnu nutné používat chladicí média s nízkou, v některých případech až extrémně nízkou elektrickou vodivostí. Některé příklady takového média se už objevují v elektrovozidlech vyráběných v Číně. V Evropě takovou kapalinu ještě nikdo masově v prvním plnění nepoužívá (podle autorovi dostupných informací ze závodů Škoda Mladá Boleslav, VW Bratislava nebo Hyundai Nošovice). I vozidlo Tesla, o kterém je řeč, používá konvenční, až zastaralou chladicí kapalinu typu G11, která dle požadavku Tesly jen nesmí obsahovat dusitany a fosforečnany. Pokud do tohoto systému bude doplněna růžová G12evo, bude zbarvení vypadat nezvykle, ale inhibiční funkce zůstane zachována. Naopak doplnění modro(zelené) G11 k modré prvonáplni je sice správné, ale nastane trochu paradoxní situace, protože chladicí kapaliny z 90. let mají obvykle výměnnou lhůtu dva až tři roky, zatímco Tesla v manuálu hovoří o doživotní náplni.

V budoucnu nás ale čekají podstatně nebezpečnější situace spojené se záměnou nízkovodivých chladicích kapalin. Například doplnění nízkovodivé kapaliny do současných vozidel by vedlo k rychlé korozi, zejména železných součástí. Naopak doplnění běžné chladicí kapaliny do budoucích elektrovozidel by mohlo způsobit zkrat v akumulátoru nebo jiných součástech systému, a v extrémním případě dokonce ohrozit posádku elektrickým proudem. Naštěstí příklad vozidla Tesla ukazuje, že tato rizika zatím nejsou akutní. Přesto by měl výběr chladicí kapaliny probíhat s velkou obezřetností – rozhodně by se neměl řídit pouze zbarvením, informacemi z internetových diskusních fór nebo konfigurátorů. A už vůbec by neměl probíhat na základě doporučení AI…

ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.

Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT, vydání č. 1+2/2025.

Další články