Kouřivost vznětových motorů

Náš pravidelný spolupracovník a učitel na Střední průmyslové škole dopravní v Plzni Jan Šneberger pro vás připravil článek, jenž vznikl na základě jeho vlastní zkušenosti. Podělí se s vámi o tom, že kouřivost je důležitý a sledovaný parametr, a také nechybí ani jeho tradiční zamyšlení nad během tohoto světa.

Zdravím všechny čtenáře AutoEXPERTU. Můj dnešní příspěvek není tradičně diagnostický, ale týká se měření emisí, resp. jeho legislativního rámce. Proto mi dovolte na úvod trošku teorie: Kouřivost a její měření je důležitou součástí emisní kontroly vznětových motorů. Sleduje množství pevných částic ve výfukových plynech a slouží jako ukazatel technického stavu motoru i účinnosti spalování.

Co je hodnota K?

Hodnota K (korekční součinitel kouřivosti) je výrobcem stanovená maximální přípustná kouřivost motoru, udávaná v jednotkách m⁻¹. Tato hodnota platí pro nový, správně fungující motor a je uvedena v technickém průkazu vozidla.

Dřívější praxe: tolerance +0,5 m⁻¹

Ještě před několika lety bylo běžné, že se při měření na STK k hodnotě K připočítávala tolerance +0,5 m⁻¹. Tato úleva zohledňovala opotřebení motoru a stárnutí vozidla. Například motor s hodnotou K = 1,0 m⁻¹ mohl projít ST

Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.


Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele Logo

Koupit předplatné

Máte už předplatné? Přihlásit se.

Další články